Svenska 8 E

Välkomna till 2013 och en ny termin! Nu börjar jag det nya året med att slänga ut det gamla och ordna en egen flik för 8 E! Det blev för rörigt både med Annas och mina inlägg huller om buller på samma flik. Detta fungerar nog mycket bättre!
Längst ner på denna sida finns de arbetsområden som vi planerar att att arbeta med under våren. Längre upp, och ju mer aktuellt, hittar du information om vad som görs just nu. Kortfattad information kan också finnas i kalenderfunktionen.

Prov på proletärförfattare flyttat till 26 april!

På grund av att vi lärare ska ha en fortbildningsdag den 24 april kommer ni elever att få arbeta med andra aktiviteter kring miljö och innovationer den dag då vi planerade att ha prov. Därför är provet flyttat till fredagen samma vecka istället!

På provet är följande bra att ha ett hum om!

Övergripande målen:

-          se likheter och olikheter mellan då och nu

-          få fördjupad kännedom om tidsperioden i Sverige, då de pensionärer vi intervjuat växte upp.

-          få en ökad förståelse för hur människor levde förr

-          bekanta oss med en litteratur, som bidragit till att förändra samhället och skapa det s.k. folkhemmet och kunna känna igen författare och verk.
 
Du ska också kunna:
- Under veckorna som varit har vi läst verk av några olika författare (se nedan). Dessa ska du känna igen.
- Veta vad statare är och kunna berätta  vad det var.
- känna till begreppen autodidakt, proletärförfattare, självbiografi, trilogi, berättarperspektiv, jag-form/3:e person, metafor, liknelse, statarskolan, folkhemmet.
Under föreläsningarna fick vi bl a höra följande, som är värt att kunna:
 
Statarförfattare – arbetarförfattare – arbetarbakgrund, skriver om arbetet, självlärda, slår igenom på 30-talet, och bidrar till att avskaffa statarsystemet.
 
Jan Fridegård
Fridegård, Jan i VJ 1943.jpg1897-1968
 
”Ett språkrör för många som lever och dör, hårt och tyst – utan möjlighet att själva få säga sitt ord.”
 
Novell: Yxskaftet – handling? Novell?
             Kattresan – handling?
Bok: Jag Lars Hård (1935) – handling?
        Första boken i en trilogi.
        Saklig skildring, ingen hjälte
        Fadersgestalt: filosof: ”Vad är en människa? Inte mer än en flugskit, heller.”
Trägudars land (1940) – också första boken i en trilogi. Handlar om trälen Holme.

Moa Martinson
1890-1964
(Helga Maria Schwartz – ogift mamma, textilarbeterska Norrköping, styvfar Johansson)
 
”Det arbetande folket och kärleken” är hennes tema
Hårt arbetande starka kvinnor, försupna slita män
Kvinnor och äppelträd - debutbok
Mor gifter sig, Kyrkbröllop, Kungens rosor – trilogi om Mia, självbiografisk
Torp i Ösmo
Gift med Harry
 
Harry Martinson
1904 - 1978
Pappan dog, mamman utvandrade till Amerika, Harry utackorderat sockenbarn
Seglade jorden runt som sjöman
Svenska Akademien 1949, stol nr 15
Nobelpriset 1974 tillsammans med Eyvind Johnson (en annan arbetarförfattare, som också satt i Akademien)
Nässlorna blomma (utdrag vi läste: när kalven dödades) – handlar om Martin, självbiografisk
Aniara 1956 lyrik.  Rymdskeppet Aniara på väg mot Mars, kärnvapenkatastrof på jorden, driver mot Lyran och sin egen undergång. Bakgrund till att han skrev det?
 
Eyvind Johnson
1900 Svartbjörnsbyn, Överluleå
1976 Stockholm
Fosterhem
14 år – arbetade i sågverk, timmerflottning
Resor i Europa
 
Romanen om Olof – självbiografi
Strändernas svall (1946) Odyssseus. ”En roman om det närvarande”
Hans nådes tid (1960) Langobarderna och Karl den Store
Invald i Sv Akademien 1957
Nobelpriset m Harry Martinson 1974
 
”Den lilla människans anpassning till politiska skeenden”
 
”Bo på ett asplöv
På ett asplöv kan ingen bo i trygghet
Ändå bor där små kryp
Som inte vet att deras land är ett asplöv
För dem är det en hemort
Ett hemland i en värld
Asplövsvärlden”
Eyvind Johnson
Förord till Hans nådes tid
http://salongk-web01.driften.net/_internal/cimg!0/6kug9q9sogvze45ripdv77trd5sru7t
 
Artur Lundqvist
1906-1991
gift med Maria Wine
poet, författare och reseskildrare
Svenska Akademien
Glöd
Agadir – handlar om?

Ingen av er valde att redovisa om Ivar-Lo Johanson, som är en av de mest kända och som var den som kanske mest aktivt bidrog till att statsystemet avskaffades 1945.
 
1901 – 1990
”pennan som vapen”   
 
Vi läste Klocknyckeln – handling?

Proletärförfattare

Veckorna fram till projektet kommer vi att arbeta på olika sätt med proletärförfattares liv och verk. Under dessa veckor strävar vi efter att:

-          se likheter och olikheter mellan då och nu
-          få fördjupad kännedom om tidsperioden i Sverige, då de pensionärer vi intervjuat växte upp.
-          få en ökad förståelse för hur människor levde förr
-          bekanta oss med en litteratur, som bidragit till att förändra samhället och skapa det s.k.
            folkhemmet och det Sverige som finns idag.

Arbetsområdet är indelat i två delar:
En gemensam del
I denna del
- läser vi gemensamt några valda verk av proletärförfattarna
- lär vi oss vad statare var
- lär vi oss begrepp såsom   autodidakt                          metafor
                                            proletärförfattare                liknelse
                                            självbiografi                        statarskola    
trilogi                                  folkhemmet
berättarperspektiv               jag-form/3:e person
statarskolan
Valbara fördjupningsarbeten i grupp
Du ska tillsammans med en eller två kamrater välja en av nedanstående uppgifter:

  1. Presentera en proletärförfattare för klassen. Ta reda på fakta samt fördjupa dig i någon text av författaren. Redovisa t ex genom att filma en påhittad intervju med författaren, göra en PowerPoint, en teaterpjäs eller håll en föreläsning. Välj mellan
Moa Martinson       Jan Fridegård           Arthur Lundqvist       Harry Martinson
                                   Eyvind Johnson
  1. Besök Ivar Lo-Johansson skrivarlya på Bastugatan, intervjua en guide eller någon person från Ivar Lo-sällskapet. Redovisa på lämpligt sätt, kanske med en film? 
  2. Har det funnits statare i Hässelby och Vällingby? Ta kontakt med Hässelby Hembygdsmuseum, gör ett besök där, intervjua någon guide och redovisa för kamraterna vad du har fått veta om statare, Hässelby och Vällingby.
  3. Sök reda på någon nu levande person som varit statare/vars föräldrar varit statare, gör en intervju och redovisa detta.
  4. Besök Moa Martinssons Sorunda utanför Ösmo, intervjua en guide och berätta om besöket där för kamraterna, t ex genom en film eller genom ett fotobildspel,
  5. Diktverket om rymdskeppet Aniara skrevs av Harry Martinson. Illustrera denna diktsvit med hjälp av PowerPoint/egna bilder, där olika bitar ur Aniara redovisas och illustreras med olika bilder. Kanske kan du lägga in musik också?
  6. Enskild uppgift: Läs en av följande böcker och skriv en bokanalys.
Jan Fridegård: Trägudars land
Harry Martinson: Nässlorna blomma
                                       Aniara
Ivar Lo-Johansson: Bara en mor
Moa Martinson: Kyrkbröllop


  1. Enskild uppgift: Skriv en egen uppsats om en dag/en händelse i en statares liv. Använd verklig fakta som bakgrund. Arbetet görs enskilt, men sätts in i ett häfte så att kamraterna kan läsa det.
  2. Enskild uppgift: Läs minst fem av följande noveller/dikter och redovisa skriftligt. Vissa saker ska tas upp. Papper på detta får du av mig. Novellerna och dikterna finns i en pärm.
Fridegård: De främmmande fjädrarna
                 Sängknoppen
                  Eskilstunakniven
                  Ängslyckan
Moa Martinson: Brevet
                           De stulna brödkanterna
Ivar Lo-Johansson: Äreminne över en torpare
                                 Skolavslutningen
Harry Martinson: Frisöndagen
                             Tje-ljudet
                             Daggmasken

  1. Andra förslag? Prata med mig så kanske vi kan komma överens!

Senast fredag den 15 mars vill jag veta vem du ska arbeta med och vad du och din grupp ska fördjupa er i!

Arbetet ska bedrivas både i skolan under lektionstid och efter skolan som hemarbete under hemstudiedagen och som läxa om det behövs. Arbetet ska vara klart till fredag den 12 april då redovisningar startar.

Arbetsområdet avslutas med ett gemensamt prov, onsdag den 24 april

Ska bli spännande att se vad det här resulterar i!

Planering för de närmsta veckorna:

V 10 fred      Start Proletärförfattare

                      Läsa Nässlorna blomma

                      Genomgång arbetsområdet

 
V 11 ons       Gruppredovisningar muntligt om ditt reportage Ett livsöde
                      Reportaget lämnas in
                      Läsa texten Yxskaftet och svara på frågor
                      Läsa texten Kattresan och svara på frågor

         Fred     Läsa texten Klocknyckeln
Du ska ha bestämt vad du ska arbeta med som fördjupningsuppgift. Lämna in detta skrifligt.

v  12  ons      Läsa texten Kyrkbröllop
Start grupparbete 

        fred       Hemstudiedag. Arbeta med fördjupningsuppgift

V 13 ons       jobba med fördjupningsarbete

         fred      Långfredag

V 14              Påsklov

V 15 ons       jobba med fördjupningsarbete
 
         fre         Arbetet klart. Redovisning startar

V 16 ons        Redovisning

         fre        repetition
 
V 17 ons       prov

Ett livsöde 

Nu börjar vi med arbetsområdet Ung möter gammal.
Här finns informatiom om de kommande veckornas arbete.                                                        






Syfte:        Ett generationsöverskridande möte
                 Att se likheter och olikheter mellan gammal och ung; nu och då
                 En fördjupad insikt i andra människors liv och levnadsvillkor.
                 Att träna intervjuteknik och att skriva ett dokumentärt reportage

Redovisning: Efter intervjun med en äldre människa ska du:
1.     Skriva ett dokumentärbaserat reportage innehållande ett personporträtt och egna reflektioner.
2.     Presentera arbetet muntligt för en mindre grupp kamrater.

Arbetsgång de närmsta veckorna:

V 6            fre 8/2       Uppstart av Ett livsöde
                                   Vad är ett reportage?

                 Läxa:         Bestämma intervjuoffer/träna på att göra intervjuer
                                   göra intervjufrågor/

V 7            ons 13/2    Heldag idrottsdag

                 fre 15/2     Intervju klar
Skriva/läsa                

V 8            ons 20/2    Läslogg lämnas in
                                   Redovisning av din bok i mindre grupp
                                   Skriva på ditt reportage

                 fre 22/2     Skriva på ditt reportage

v 9            Sportlov

v 10          ons 6/3      På grund av försening skjuter vi fram inlämning och redovisning till onsdag i  
                                   vecka 11!


                 fred 8/3     Startt nytt arbetsområde!


v 11          onsdag 13/3   Ett livsöde lämnas in
                                   Muntlig presentation  av ditt reportage Ett livsöde         
                                   i mindre grupp


LÄXA TILL FREDAG DEN 1 FEBRUARI
I och med onsdagens prov lämnar vi Rysarhöst tillfälligt bakom oss (observera att läsloggen ska lämnas in den 20 februari - vi sköt ju upp inlämningen i två veckor, eftersom ni hade varit alltför sega på att hitta böcker på egen hand och komma igång med läsningen!). Vi börjar nu med arbetsområdet Ung möter gammal. Till på fredag gäller det att ta reda på varför du heter som du gör! Börja med att fråga mamma eller pappa!
Varför har du det förnamn du har? Har du flera förnamn? Vilka och varför då? Varför har du det efternamn du har? Betyder ditt förnamn något? Från vilket språk kommer ditt namn? När dök det namnet upp för första gången i Sverige? Ta reda på detta genom att söka i en namnordbok i biblioteket eller t ex på någon av länkarna http://www.historiska.se/misc/gemensam/Nomina/nomina/
eller http://www.fornamn.se/


Arbetsområden våren 2013       
En termin går fort, och höstterminen kändes mycket kortare än beräknat! Arbetet med vår Strindbergsblogg Strindbergs goes Vinstagård uppmärksammades glädjande nog lite överallt, och gjorde att vi fick en förfrågan om att ställa ut konstverk både på Kulturhuset och på Vällingby bibliotek. Detta innebar att andra arbetsområden försköts. Vårterminen börjar därför med en fortsättning på vår Rysarhöst.

Vårterminen ser grovt ut sålunda:
Rysarhöst
Januarimånad. Mörkt och kallt. Skrämmande likt höst faktiskt! Vi fortsätter att kura inomhus och läser deckare, lär känna några läskiga romangestalter och deras författare och skriver tillsammans skräckhistorier. På egen hand läser du en bok ur denna genre och redovisar.

Intervjuprojekt Ung möter gammal
Vi försöker komma fram till vilka vi är och varifrån vi kommit, lär oss intervjuteknik och skriver ett reportage om Ett liv.
Proletärförfattare
Vilka var det här? Vi tar reda på det, gör ett grupparbete och redovisar för varandra genom olika presentationstekniker.

Grammatikdagen
Måste ju bara firas!

Lyrikvår
När solens strålar åter värmer upp våra frusna hjärtan, blommar även vårt språk. Vi inspireras av berömda dikter och skriver egna.

Bokläsning på egen hand
Under terminen läser du på egen hand en valfri bok, som du skriver läslogg på och lämnar in i vecka 12. Eftersom vi inte har något läspass på skoltid detta år, får du till största delen läsa boken på din fritid som en stående läxa. Jag skulle dock hellre se det som att du får en trevlig lässtund ett par gånger i veckan! Instruktioner för läslogg finns hos mig. Se också de betygskriterier som finns.

Som du ser, har vi åter en spännande och intressant termin framför oss! Ska bli roligt att se vad ni åstadkommer!                                Madeleine        

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar