Sv




 
RYSARHÖST 8E
På fredag den 9 november fortsätter vi med det vi började med lagom till höstlovet och Halloween, nämligen rysarhöst! Ta en titt på bloggen genom att klicka pålänken Rysarhöst  och skriv dina två inlägg till fredag!

LÄSLOGGSREDOVINSNING 8 E

På onsdag den 7 november ska din bok av Mats Berggren Sent ute eller Blåögd vara färdigläst. Du kommer att få redovisa din bokläsning både muntligt och skriftligt. Du ska lämna in din läslogg, som du skrivit klart till denna onsdag, och du kommer också att sitta tillsammans med kamrater och prata om din bok - dels kommer du att sitta i en grupp som läst samma bok som du, dels kommer du att få sitta tillsammans med dem som läst den andra boken.



STRINDBERGSREDOVISNING 8 E

På fredag den 19 oktober är det dags att redovisa vad du lärt dig under veckorna med Strindberg.
Vi ändrade om i schemat lite, så att ni inte ska behöva känna er stressade. Efter Hk/No har ni alltså lunch kl 11.30 och sedan börjar skrivningen kl 12.00 i svenskrummet. Efter detta är det ingen mentorstid, så du är fri att gå hem och njuta av helg.
Uppgiften som består av tre delar och ligger på vår Strindbergsblogg ser ut så här:

Del 1: Brevet – ”Strindbergs memoarer”
Det är maj 1912. Strindberg är sjuk i magcancer och snart kommer han att dö. Han bestämmer sig för att skriva ett brev till älsklingsdottern Ann-Mari. I brevet berättar han om sitt liv från det att han föddes tills han sitter i sin lägenhet i Blå tornet. Du skriver brevet och låter honom berätta om viktiga händelser i sitt liv.

Del 2: Strindbergs verk
Nämn fem verk av Augusts Strindberg som du känner till. (roman, drama, novell eller dikt).  Berätta vad de handlar om, när de skrevs och varför du valde just dessa verk.

Del 3: Egna reflektioner
Strindberg är en av Sveriges mest kända författare utomlands. Åsikterna om honom går dock isär. Är han värd all den uppmärksamhet han får? Eller bör han förpassas till forntiden för att bereda plats åt andra? Har han något att säga oss idag, eller är han helt passé ( =fett körd alltså). Ta ställning, argumentera och motivera dina åsikter med exempel!

  Svenska 8 D hösten 2012



Vecka 36-40
Vi läser boken Sent Ute av Mats Berggren och Bawer Coskun. Efter varje lästillfälle arbetar vi med läsförståelsefrågor och diskuterar sedan svaren tillsammans. Ni ska också göra en skrivuppgift kopplad till läsningen.
Instruktioner för skrivuppgift till boken Sent Ute
Efter vi läst boken Sent Ute ska du skriva en text där du sammanfattar handlingen, beskriver huvudpersonerna och reflekterar över innehållet.
Varje del ska vara ungefär en halv A4-sida (datorskriven). Teckenstorlek 12. Typsnitt Times New Roman eller Calibri.
Skriv ett utkast i din skrivbok som du lämnar in för återkoppling. När du fått klartecken att skriva rent tar du hem skrivboken och skriver färdigt din text på dator eller får tillgång till en dator på skolan.
Inlämningsdatum för skrivbokstext: fredagen den 28/9
Inlämningsdatum för renskriven text: torsdagen den 4/10
Lycka till!

Det här ska finnas med i din text:
·         Börja med att en kort sammanfattning av handlingen i boken. Vad handlar berättelsen om? Berätta i stora drag.
Exempel: Boken handlar om Baran och hans familj. De lever i en förort till Stockholm. Baran har några kompisar som han alltid hänger med. En dag åker Barans pappa till Kurdistan för att ta hand om sin sjuka pappa….och vad händer sedan?
·         Du ska göra en personbeskrivning av var och en i familjen (Baran, mamman och pappan) som förklarar hur huvudkaraktärerna är som personer och motivera varför du tror att det är så genom att ge exempel från boken.

Exempel: Mamman är i 45-årsåldern och kommer från Kurdistan. Hon håller sig i bakgrunden och Baran är inte lika rädd för henne som han är för pappan. Det tror jag beror på att….
  
·         Den tredje delen av din text handlar om dig och din syn på det som Baran och hans vänner är med om. Hur skulle du gjort i Barans situation? Ge exempel på viktiga händelser i boken och tänk dig in i hur du skulle gjort om du var i samma situation som Baran.
Exempel: Baran fortsätter slåss fastän Elin säger att hon inte gillar honom när han är våldsam. Det tror jag beror på att….


Svenska 8 E hösten 2012

Fredag den 19 oktober
är det dags att visa vad du har lärt dig under arbetsområdet med Strindberg. Det skriftliga provet består av tre delar och hur det ser ut hittar du på strindbergsbloggen under fliken Slutuppgift.

Onsdag den 19 september
STRINDBERG GOES VINSTAGÅRD!
Nu har vi börjat med ett nytt arbetsområde. De närmsta veckorna ska vi arbeta på olika sätt med August Strindberg. Det du behöver veta står på bloggen Ågust! Strindberg goes Vinstagård. Där finns uppgifter som du ska göra. Om du behöver använda skolans datorer finns vårt bibliotek att tillgå liksom datasalen på tisdagar mellan kl 14.00 - 16.30. De kommunala biblioteken har också datorer att använda utan kostnad.
Klicka på länken här så kommer du till Strindbergsbloggen!   Ågust! Strindberg goes Vinstagård

Onsdag den 12 september
I fredags fick ni första svenskuppgiften för i år: en skrivuppgift (se nedan). Onsdagens lektion kommer vi att ägna åt att skriva denna text. Skriver du hemma på dator, eller är redan färdig tar du med dig en bok att läsa för nöjes skull. Svenskuppgiften ska vara klar till på fredag den 14 september.

Att komma till världen:

Föreställ dig att omständigheterna kring en människas födelse faktiskt inverkar på hur hon kommer att bli eller vad hon kommer att uträtta.
Fantisera sedan kring hur det gick till när någon viss person föddes. Välj gärna någon historiskt känd person, t.ex. Napoleon, Einstein eller
Mozart. Eller någon berömd idrottsman eller popstjärna.
Om du vill kan du också hitta på hur det gick till när du själv föddes.


Skriv först ett utkast, och bearbeta sedan texten. Förändra ord och uttryck, ordföljd. Använd språkkunskaperna som du lärt dig när vi analyserade texten Ronja Rövardotter. Kontrollera stavning, interpunktion, styckeindelning och andra formella ting.

Texten ska vara färdig till fredag den 14 september. Då ska också en kamrat ha hunnit läsa den, och kommenterat. (Glöm inte att skriva vem som kommenterat din berättelse). Du har onsdagstimmen på dig att skriva och att låta kamrat läsa igenom. Är du klar med detta redan på onsdag, för att du jobbat hemma, tar du med dig en egen valfri bok att läsa i lugn och ro under lektionen.



Hej på er!

Äntligen har jag fått behörighet att komma in i denna blogg! Tog bara över en vecka... Dock kan jag inte få bort Åsas gamla planering och lägga in 8Es för hösten! Har íngen aning om hur man får bort inbäddade dokument. Nåja, man får glädjas åt det lilla och den som väntar på något gott väntar aldrig för länge osv. Er terminsplanering har ni fått på papperskopia och den kommer inom kort här i digitalform också.

Tills vidare kan jag bara påminna om att de elever som inte hade mig i svenska förra året fick i uppgift att svara på mitt brev till på onsdag den 5 september.

Ser framemot både era brev och resten av terminen med er!

Madeleine Ellvin

NU LYCKADES JAG med att få in den digitala versionen av era terminsplaneringar. Klicka på länkarna nedan!

Arbetsområden 8 E hösten 2012
 Preliminär terminsplanering för 8 E hösten 2012

Däremot har jag inte lyckats med att få bort Åsas planering från förra åter här nedan...

Svenska 9d hösten 2012

Fram till vecka 42 läser vi Möss och människor av John Steinbeck samt utdrag ur Vredens druvor. När vi läst och diskuterat texterna ska eleverna göra ett skriftlig och en muntlig presentation. Mer detaljerade instruktioner och inlämningsdatum för skrivuppgiften läggs ut här inom kort. Den ska bland annat bestå av en kort presentation av författaren, en sammanfattning av handlingen och en analys av kopplingen mellan författarens texter och den tidsperiod då verken skrevs. Svenskämnet samarbetar med SO-ämnet på så vis att eleverna under denna tid läser samhällsekonomi och får lära sig mer om hur det såg ut i världen just vid den tiden då Steinbeck skrev sina kända verk. Den muntliga presentationen utgår från elevernas skriftliga arbeten om Steinbeck och då kommer vi fokusera på kroppsspråk, ögonkontakt och tydlighet.




Terminsplanering år 8 vt


Terminsplanering år 9

Terminsplanering år 9 vt