Projekt


PROJEKT VECKA 20 - 21 2013

I vårens projekt delas eleverna in årskursvis över skolan.
År nio: Fördjupningsarbete
År åtta: Arbetslivsorientering. Första veckan är en frivillig praktikvecka på en arbetsplats, som du ordnar på egen hand.
År sju: Lådbilsprojekt 

Här nedan finns instruktioner för skrivuppgiften för år 8:

Mitt jobb
Du ska ut och praktisera på en arbetsplats som du själv har valt och en del av det som denna praktik ska utmynna i är ett reportage och en muntlig presentation om den arbetsplatsen. Den skriftliga delen ska publiceras på skolans praktikblogg.


Redovisning:
Redovisningen sker såväl skriftligt som muntligt.
Den skriftliga presentationen, som ska publiceras på nätet, ska även presenteras för företaget som du arbetat hos. Artikeln ska korrekturläsas, rättas och därefter publiceras. Genren är reportage, och det gäller för dig att följa direktiven för hur en sådan ser ut (rubrik, ingress och brödtext med mellanrubriker samt miljö- och personskildringar, återberättande partier blandat med direkttal.) Vissa gemensamma aspekter bör också finnas med i den.

Tid:

Du lägger själv upp ditt arbete utifrån den tid du förfogar över.
Den muntliga redovisningen görs för klasskamrater tisdag den 21maj efter lunch.
Den skriftliga redovisningens första datorskrivna utkast ska mejlas senast onsdag den 22 maj (gärna tidigare). Du får sedan tillbaka det korrekurlästa utkastet, gör nödvändiga ändringa och publicerar sedan ditt reportage på skolans praktikblogg senast den 30 maj.



Skriftligt:

Ditt reportage ska skrivas i times new roman, storlek 12, radavstånd enkelt. Nytt stycke ska tas med indrag, och inte med överhoppande av rad. Reportaget ska publiceras på nätet, och det är därför extra viktigt att det som står där är korrekt.
Då skolans tillgång på datorer är begränsad, har du möjlighet att på tisdagförmiddag den 21 maj få jobba hemma med att skriva ditt reportage. Skolans datasal är dock öppen under tiden för dem som behöver och lärare finns på plats ifall du behöver hjälp.

Muntligt:

Din muntliga redovisning skall bestå av ett sammandrag av det du fått reda på. Du har fem minuter på dig för ditt framförande och önskar du ha fotografier får du gärna ha med dig det.

Försök att inte vara så bunden till manus då du redovisar utan ha på sin höjd en liten fusklapp som du kan kika på i nödfall. Tala högt och tydligt!

Tänk på:

Olika delar av detta arbete bedöms i flera olika ämnen. Tänk därför på att lämna in ett väl genomarbetat reportage samt förbereda din muntliga presentation väl. Ha därför inte för bråttom utan tänk på ditt arbetes kvalitet!

Planera hur du ska lägga upp ditt arbete, inte minst tidsmässigt så att du klarar deadline och slipper stressa på slutet!

När du är ute och gör en sådan här uppgift representerar du skolan och arbetslaget. Tänk på att vara trevlig och visa tacksamhet för att de tar sig tid för att hjälpa dig med ditt arbete! Var noggrann med att presentera dig, vilken skola du kommer från samt vad din uppgift är. Berätta också var och hur ditt arbete kommer att redovisas.

Förbered dig innan du tar kontakt med företaget/arbetsplatsen genom att läsa på lite om branschen och varför inte se om företaget/arbetsplatsen har en webbplats där du kan leta bakgrundsfakta.


Följande frågor ska du ta upp under praktiken.
De utgör ett underlag för ditt reportage och för din muntliga redovisning.
 Introduktion
Vad heter företaget/arbetsplatsen?
Vad säljer företaget för varor/tjänster?
Var ligger företaget/arbetsplatsen?
Är detta ett huvudkontor, en filial eller ett enskilt företag?
Hur många arbetar vid företaget/arbetsplatsen?
Vem äger företaget? Hur styrs det?

Historik
När etablerade sig företaget?
Vem/vilka startade företaget?
På vilket sett har företaget förändrats under åren?
Hade man samma kärnverksamhet då som idag?

Rekrytering
Vilka personliga egenskaper tittar man mest på vid nyrekrytering?
Vilka kunskaper är viktiga för företaget i framtiden?

Intervju: Namn Namnsson - namnare
Intervjua en anställd på företaget och ta bland annat reda på följande frågor. Kom även på ett tiotal egna frågor som du tycker är relevanta för just ditt företag. Notera hur personen ser ut, så att du kan ge ett personporträtt.

-          Vad gör personen på företaget? Vilka är arbetsuppgifterna?
-          Vad har personen för utbildning och tidigare arbetslivserfarenhet?
-          Hur länge har personen arbetat där?
-          Vad finns det för karriärsmöjligheter?

Marknadsföring
På vilket sätt jobbar företaget med att marknadsföra sig?
Hur viktigt är detta för ditt företag?
Tänker man på något speciellt vad gäller vårdandet av varumärket?

Framtid & visioner
Hur kommer deras bransch att förändras inom de närmsta åren?
Vad satsar man på inför framtiden för att möta konkurrensen?
Hur vill man att deras företag ska se ut om exempelvis tio år?

Logotyp/företagsnamn
Hur har företaget fått sitt namn?
Hur är företagets logotyp utformad? Hur hänger den samman med det man säljer?
Har företaget en grafisk profil man håller sig till? Hur ser du detta?

Bilder
Din artikel ska även innehålla minst två bilder som du ska ta själv med digitalkamera/mobilkamera. En bild på företagets fasad och en på den person du intervjuar. Du får så klart ha med ännu fler bilder.








PROJEKT:

KONST I SKOLAN

VECKA 48 - 49

Projektbeskrivning:

Har du någon gång funderat på vad konst egentligen är? Vårt svenska ord konst härstammar från det tyska ordet ”können” vilket betyder kunnande. Idag ser nog de flesta konst som någonting mer än att bara kunna något. Ingen skulle nog säga att alla människor som kan cykla sysslar med konst. En vanlig definition (förklaring) är att det ska beröra eller skapa en känsla hos den som ser konsten. Det betyder att konst inte behöver vara vackert att titta på, vilket man ofta glömmer. Några menar även att det är den som skapat konsten, alltså konstnären, som bestämmer om det som skapats är konst eller inte.
Konsten som människor skapat, och fortsätter skapa, skiljer sig givetvis mycket beroende på var på vår jord vi befinner oss. Olika kulturer har olika konstutryck. Vi i Sverige har varit en del av den västerländska konstens utveckling. Men om man t.ex. tittar på olika ursprungsbefolkningar, som exempelvis indianer i Sydamerika eller aboriginer i Australien, så ser deras konst helt annorlunda ut.
Konst är inte bara målade tavlor. Det kan lika gärna vara skulpturer av en mängd olika material, konstfotografier eller videokonst. En del konstnärer använder till och med sin egen kropp som konstverk.
I det här projektet ska du, tillsammans med din grupp, få bekanta dig med olika kulturers typer av konst och olika konsttekniker. Detta kommer att ske i samarbete med konstnärer och etnografiska museet. Ni kommer även att få ta del av konsten som finns i vårt tunnelbanesystem. Parallellt med detta kommer du att få se äldre fotografier från platser i Västerort och jämför dessa med hur samma platser ser ut idag. All konst som ni skapar kommer att ställas ut på en stor konstutställning som kommer att visas för blivande elever och era föräldrar. Vissa konstverk kommer att få vara kvar och fortsätta smycka vår skola i många år framöver.

Syfte

Med detta projekt vill vi ge er möjligheten att ta del av olika kulturers konst och tekniker. Vi vill även ge er möjligheten att själva skapa olika typer av konstverk i en mängd olika material. Slutligen vill vi att det ni skapar bidrar till skolans utsmyckning och trivsel.

Mål

De olika momenten som ingår i projektet kommer att ge dig chansen att nå en rad olika mål i framförallt ämnena Bild, Slöjd och Svenska. Utöver dessa tränar vi även på följande entreprenöriella förmågor:
·         Att ta egna initiativ
·         Att fullfölja en uppgift
·         Att arbeta i lag
·         Att ta eget ansvar
Slutmålet med projektet är en konstutställning där kommande elever samt era föräldrar bjuds in för att ta del av det ni skapat. Varje delmoment har en egen projektbeskrivning där du kan läsa vad det är ni ska göra och vilka mål som finns att uppnå i de olika ämnena.

Utförande

Du ingår i en projektgrupp bestående av runt 20 elever. När vi arbetar med olika moment, på skolan eller under ett besök utanför skolan, är det denna grupp du ingår i. Denna relativt stora grupp kommer även att delas in i mindre grupper när ni utför olika uppgifter och skapar er konst. På projektschemat kan du se vad din grupp gör en viss dag och var ni ska vara.
I och med att vi samarbetar med människor utanför skolan, experter som kommer att lära ut och handleda er, är det viktigt att du alltid lyssnar och tar till dig all information, råd och tips. Tänk på att tiden med dessa experter är begränsad så det är viktigt att den utnyttjas på bästa sätt. Det kommer även alltid att finnas minst en lärare från enheten på plats när ni jobbar med experterna.

Tidsram

Projektet pågår vecka 48 och 49. Det påbörjas måndagen den 26 november klockan 9:10. Projektavslutning sker dagtid (för blivande elever) och kvällstid (för era föräldrar) torsdagen den 29 november. Fredagen den 30 november är vi lediga. Måndag v 50 klockan 9:10 börjar vi först städa upp efter projektet och sedan gör vi en utvärdering om projektperioden. Efter ordinarie lunch gäller ordinarie schema.

VERNISSAGE VINSTAGÅRD
-         En fotografisk Stockholmsresa i ord och bild mellan då och nu

För hundrafemtio år sedan fanns inte elektricitet, inte rinnande vatten inomhus och inte värmeelement. Din stad Stockholm har på bara några generationer genomgått en otrolig teknisk utveckling. Människorna som levde då, lever inte längre. Men de finns kvar på fotografier. Och på dessa finns också byggnader och platser, varav några står kvar.

Din uppgift är att:
1.      Hitta ett äldre foto från en plats i Stockholm. Till detta ska du använda databasen Stockholmskällan. (Under tisdagen kommer personal från Stockholms Stadsmuseum hit och visar dig hur du bäst använder databasen.)

2.      Ta reda på var någonstans fotot är taget.


3.      Bege dig till den platsen och ta ett foto på samma plats från samma vinkel. Finns personer på den äldre bilden, försök att få nutida människor att ställa sig på samma vis.

4.      Tillbaka till skolan ska du jämföra de två bilderna med varandra och skriva en text med dina reflektioner. Beskriv de två bilderna och skillnaden mellan dem. Reflektera över förändringarna. (Vad finns kvar? Vad är bakgrunden till att vissa saker förändrats? Hur var det att leva då på den platsen?  Vad gjorde man på platsen? Vad hörde man? Hur kändes det? Hur är det att vara där nu? Hörs det något idag?)


5.      Dina två foton och din text ska sedan ingå i en utställning, som visas den 6 december.

6.      Best of. Gruppen väljer tillsammans ett av era arbeten (två foton, en text) som ska få extra uppmärksamhet, skrivas ut på fotopapper och placeras mer centralt i skolan



Kunskapskrav att arbeta mot under projektet:
Ämne
E
C
A
Slöjd
Eleven kan på ett enkelt och delvis genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
Eleven kan på ett utvecklat och relativt väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och delvis egna initiativ
Eleven kan på ett välutvecklat och väl genomarbetat sätt formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner och egna initiativ.
Bild
I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett i huvudsak fungerande sätt.  
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder /--/ och för då enkla och till viss del underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter /--/ och företeelser i omvärlden.
I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett relativt väl fungerande och varierat sätt.
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder /--/ och för då utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter /--/ och företeelser i omvärlden.
I arbetet kan eleven använda olika tekniker, verktyg och material på ett väl fungerande, varierat och idérikt sätt.
Eleven kan tolka såväl samtida som historiska bilder /--/ och för då välutvecklade och väl underbyggda resonemang med kopplingar till egna erfarenheter /--/ och företeelser i omvärlden.
Geografi
Eleven kan använda geografiska begrepp på ett i huvudsak fungerande sätt.
Eleven kan använda geografiska begrepp på ett relativt väl fungerande sätt.
Eleven kan använda geografiska begrepp på ett väl fungerande sätt
Svenska
Eleven kan skriva /---/ med viss språklig variation, enkel textbindning samt i huvudsak fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Eleven kan skriva /---/ med relativt god språklig variation, utvecklad textbindning samt relativt väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.
Eleven kan skriva /---/ med god språklig variation, välutvecklad textbindning samt i väl fungerande anpassning till texttyp, språkliga normer och strukturer.














 
Konst i skolan? Konstigt?

Vecka 48 - 49 är det dags för projekt. Här kommer vi snart att publicera information om projektinnehåll och betygskriterier.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar