Slöjdämnet
Pedagogisk planering för årskurs 7
Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer.
Genom undervisningen slöjd ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
v formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
v välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
v analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
v Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Läsåret 2012/2013 kommer vi att arbeta med bl.a. handverktyg i träslöjden och sömnadstekniker i textil .
Terminsplanering
Åk 7
V 2 Information och planering inför slöjdarbete.
V 3 Fortsättning av sin planering och ev påbörjan av sitt arbete.
V 4 Lite materiallära och praktiskt arbete med sitt slöjdarbete och dagboksanteckningar.
V 5 Materiallära och fortsatt arbete med sitt slöjdarbete och dagbokskrivande.
V 6-18 Arbetet och dagboken måste bli klar senast v 18.
V 23 Utvärdering.
Terminsplanering
Åk 7
V 2 Information och planering inför slöjdarbete.
V 3 Fortsättning av sin planering och ev påbörjan av sitt arbete.
V 4 Lite materiallära och praktiskt arbete med sitt slöjdarbete och dagboksanteckningar.
V 5 Materiallära och fortsatt arbete med sitt slöjdarbete och dagbokskrivande.
V 6-18 Arbetet och dagboken måste bli klar senast v 18.
V 23 Utvärdering.
I åk 7 kommer bedömningen i slöjd ligga på hur eleven:
ü Kan formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
ü Kan använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
ü Kan utifrån miljö och kvalitets aspekter, välja tillvägagångssätt och ge motiveringar till sina val.
ü Kan utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
ü Eleven kan pröva hur material och hantverkstekniken kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
ü Kan formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
ü Kan bedöma sin arbetsinsats med användning av slöjdspecifika begrepp och hur det har påverkat slöjdföremålets kvalitet och funktion.
ü Kan tolka slöjdföremålets uttryck och för då resonemang om symboler, färg, form och material.
Vi tränar på
§ Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter i textil och trä.
§ Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
§ Begrepp som används i samband med de olika hantverksteknikerna.
§ Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur den kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
§ Arbetsmiljö och ergonomi.
§ Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
§ Att undersöka olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
§ Att dokumentera arbetsprocessen och resultatet i ord och bild.
§ Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
§ Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
§ Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
Utvärdering sker efter varje avslutat arbetsområde muntligt i grupp eller skriftligt (enskilt).
Slöjdämnet
Pedagogisk planering för årskurs 9
Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer.
Genom undervisningen slöjd ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
v formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
v välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
v analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
v Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Läsåret 2012/2013 kommer vi att fördjupa oss i olika hantverkstekniker i båda slöjdarterna.
Terminsplanering VT 2013
Åk 9
V 2 Information och planering.
V 3 Planering inför slöjdarbetet.
V 4 Genomgång om syntetfibrer + arbetar med slöjd.
V 5 Fortsättning av genomgång av syntetfibrer och slöjdarbete.
V 6 Arbetar vi praktiskt med slöjdarbete, skriver utförliga dagböcker och träna på olika slöjdtekniker.
V 7 Prov om syntetfibrer.
V 10-19 Arbetar vi praktiskt med slöjdarbete, skriver utförliga dagböcker och träna på olika slöjdtekniker.
V 22 Avslutar alla slöjdarbeten, skriver klart dagböckerna.
V 23 Utvärdering.
Terminsplanering VT 2013
Åk 9
V 2 Information och planering.
V 3 Planering inför slöjdarbetet.
V 4 Genomgång om syntetfibrer + arbetar med slöjd.
V 5 Fortsättning av genomgång av syntetfibrer och slöjdarbete.
V 6 Arbetar vi praktiskt med slöjdarbete, skriver utförliga dagböcker och träna på olika slöjdtekniker.
V 7 Prov om syntetfibrer.
V 10-19 Arbetar vi praktiskt med slöjdarbete, skriver utförliga dagböcker och träna på olika slöjdtekniker.
V 22 Avslutar alla slöjdarbeten, skriver klart dagböckerna.
V 23 Utvärdering.
I åk 9 kommer bedömningen i slöjd ligga på hur eleven:
ü Kan formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
ü Kan använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
ü Kan utifrån miljö och kvalitets aspekter, välja tillvägagångssätt och ge motiveringar till sina val.
ü Kan utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
ü Eleven kan pröva hur material och hantverkstekniken kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
ü Kan formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
ü Kan bedöma sin arbetsinsats med användning av slöjdspecifika begrepp och hur det har påverkat slöjdföremålets kvalitet och funktion.
ü Kan tolka slöjdföremålets uttryck och för då resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.
Centralt innehåll
Vi tränar på
§ Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter i textil och trä.
§ Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
§ Begrepp som används i samband med de olika hantverksteknikerna.
§ Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur den kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
§ Arbetsmiljö och ergonomi.
§ Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
§ Att undersöka olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
§ Att dokumentera arbetsprocessen och resultatet i ord och bild.
§ Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
§ Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
§ Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
§ Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
§ Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.
§ Mode, trender och dess påverkan på individen.
Utvärdering sker efter varje avslutat arbetsområde.
Slöjdämnet
Pedagogisk planering för årskurs 8
Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer.
Genom undervisningen slöjd ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att
v formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
v välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
v analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
v Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.
Läsåret 2012/2013 kommer vi att arbeta med traditionella hantverkstekniker i båda slöjdarterna.
Centralt innehåll
Vi tränar på
§ Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter i textil och trä.
§ Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
§ Begrepp som används i samband med de olika hantverksteknikerna.
§ Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur den kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
§ Arbetsmiljö och ergonomi.
§ Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
§ Att undersöka olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
§ Att dokumentera arbetsprocessen och resultatet i ord och bild.
§ Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
§ Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
§ Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
§ Mode, trender och dess påverkan på individen.
Utvärdering sker efter varje avslutat arbetsområde.
Terminsplanering VT 2013
Slöjd åk 8
V 3 Introduktion/säkerhet.
V 4 Påbörja sina arbeten/planering.
V 5 Materiallära TX och planering.
V 4 Påbörja sina arbeten/planering.
V 5 Materiallära TX och planering.
V 6 Dräkthistoria TX och fortsättning av materiallära (naturfibrer).
V 7 Prov om naturfibrer + forts. med slöjdarbete.
V 8 Inlämning av dräkthistoria arbete + forts. med slöjdarbetet.
V 10-19 Arbete med slöjdarbetet + skriva utförliga dagböcker.
V 10-19 Arbete med slöjdarbetet + skriva utförliga dagböcker.
V 22 Arbeten och dagböckerna skall vara klara.
V 23 Utvärdering.
V 23 Utvärdering.
I åk 8 kommer bedömningen i slöjd ligga på hur eleven:
ü Kan formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
ü Kan använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
ü Kan utifrån miljö och kvalitets aspekter, välja tillvägagångssätt och ge motiveringar till sina val.
ü Kan utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
ü Eleven kan pröva hur material och hantverkstekniken kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
ü Kan formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
ü Kan bedöma sin arbetsinsats med användning av slöjdspecifika begrepp och hur det har påverkat slöjdföremålets kvalitet och funktion.
ü Kan tolka slöjdföremålets uttryck och för då resonemang om symboler, färg, form och material.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar