Slöjd

Slöjdämnet
Pedagogisk planering för årskurs 7

Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer.

Genom undervisningen slöjd ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

v  formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
v  välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
v  analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
v  Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Läsåret 2012/2013 kommer vi att arbeta med bl.a. handverktyg i träslöjden och sömnadstekniker i textil .
Terminsplanering
Åk 7
V 2 Information och planering inför slöjdarbete.
V 3 Fortsättning av sin planering och ev påbörjan av sitt arbete.
V 4 Lite materiallära och praktiskt arbete med sitt slöjdarbete och dagboksanteckningar.
V 5 Materiallära och fortsatt arbete med sitt slöjdarbete och dagbokskrivande.
V 6-18 Arbetet och dagboken måste bli klar senast v 18.
V 23 Utvärdering.

I åk 7 kommer bedömningen i slöjd ligga på hur eleven:
ü  Kan formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
ü  Kan använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
ü  Kan utifrån miljö och kvalitets aspekter, välja tillvägagångssätt och ge motiveringar till sina val.
ü  Kan utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
ü  Eleven kan pröva hur material och hantverkstekniken kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
ü  Kan formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
ü  Kan bedöma sin arbetsinsats med användning av slöjdspecifika begrepp och hur det har påverkat slöjdföremålets kvalitet och funktion.
ü  Kan tolka slöjdföremålets uttryck och för då resonemang om symboler, färg, form och material.

 Centralt innehåll
Vi tränar på
§  Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter i textil och trä.
§  Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
§  Begrepp som används i samband med de olika hantverksteknikerna.
§  Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur den kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
§  Arbetsmiljö och ergonomi.
§  Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
§  Att undersöka olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
§  Att dokumentera arbetsprocessen och resultatet i ord och bild.
§  Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
§  Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
§  Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.


Utvärdering sker efter varje avslutat arbetsområde  muntligt i grupp eller skriftligt (enskilt).

Slöjdämnet
Pedagogisk planering för årskurs 9

Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer.

Genom undervisningen slöjd ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

v  formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
v  välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
v  analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
v  Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Läsåret 2012/2013 kommer vi att fördjupa oss i olika hantverkstekniker i båda slöjdarterna.

Terminsplanering VT 2013
Åk 9
V 2  Information och planering.
V 3  Planering inför slöjdarbetet.
V 4 Genomgång om syntetfibrer + arbetar med slöjd.
V 5 Fortsättning av genomgång av syntetfibrer och slöjdarbete.
V 6 Arbetar vi praktiskt med slöjdarbete, skriver utförliga dagböcker och träna på olika slöjdtekniker.
V 7 Prov om syntetfibrer.
V 10-19 Arbetar vi praktiskt med slöjdarbete, skriver utförliga dagböcker och träna på olika slöjdtekniker.
V 22 Avslutar alla slöjdarbeten, skriver klart dagböckerna.
V 23 Utvärdering.

I åk 9 kommer bedömningen i slöjd ligga på hur eleven:
ü  Kan formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
ü  Kan använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
ü  Kan utifrån miljö och kvalitets aspekter, välja tillvägagångssätt och ge motiveringar till sina val.
ü  Kan utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
ü  Eleven kan pröva hur material och hantverkstekniken kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
ü  Kan formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
ü  Kan bedöma sin arbetsinsats med användning av slöjdspecifika begrepp och hur det har påverkat slöjdföremålets kvalitet och funktion.
ü  Kan tolka slöjdföremålets uttryck och för då resonemang med kopplingar till egna erfarenheter samt trender och traditioner i olika kulturer.

  
Centralt innehåll
Vi tränar på
§  Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter i textil och trä.
§  Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
§  Begrepp som används i samband med de olika hantverksteknikerna.
§  Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur den kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
§  Arbetsmiljö och ergonomi.
§  Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
§  Att undersöka olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
§  Att dokumentera arbetsprocessen och resultatet i ord och bild.
§  Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
§  Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
§  Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
§  Slöjd och hantverk i Sverige och andra länder som uttryck för etnisk och kulturell identitet.
§  Design, konsthantverk, hemslöjd och andra slöjdformer i det offentliga rummet.
§  Mode, trender och dess påverkan på individen.



Utvärdering sker efter varje avslutat arbetsområde.

Slöjdämnet
Pedagogisk planering för årskurs 8

Undervisningen i ämnet slöjd ska syfta till att eleverna utvecklar kunskaper i olika hantverk och förmågan att arbeta med olika material och uttrycksformer.

Genom undervisningen slöjd ska eleverna ges förutsättningar att utveckla sin förmåga att

v  formge och framställa föremål i olika material med hjälp av lämpliga redskap, verktyg och hantverkstekniker,
v  välja och motivera tillvägagångssätt i slöjdarbetet utifrån syftet med arbetet och utifrån kvalitets- och miljöaspekter,
v  analysera och värdera arbetsprocesser och resultat med hjälp av slöjdspecifika begrepp, och
v  Tolka slöjdföremåls estetiska och kulturella uttryck.

Läsåret 2012/2013 kommer vi att arbeta med traditionella hantverkstekniker i båda slöjdarterna.


Centralt innehåll
Vi tränar på
§  Materialens egenskaper, deras användningsområden och kombinationsmöjligheter i textil och trä.
§  Handverktyg, redskap och maskiner, hur de benämns och hur de används på ett säkert och ändamålsenligt sätt.
§  Begrepp som används i samband med de olika hantverksteknikerna.
§  Två- och tredimensionella skisser, modeller, mönster och arbetsbeskrivningar och hur den kan läsas, följas och kopplas till matematiska beräkningar.
§  Arbetsmiljö och ergonomi.
§  Hur delarna i arbetsprocessen samverkar till en helhet.
§  Att undersöka olika materials form, funktion och konstruktionsmöjligheter.
§  Att dokumentera arbetsprocessen och resultatet i ord och bild.
§  Arkitektur, konst och design som inspirationskällor och förebilder vid bearbetning av egna idéer.
§  Hur olika kombinationer av färg, form och material påverkar slöjdföremåls estetiska uttryck.
§  Olika material och hur de produceras utifrån ett hållbarhetsperspektiv.
§  Mode, trender och dess påverkan på individen.



Utvärdering sker efter varje avslutat arbetsområde.


Terminsplanering VT 2013

Slöjd åk 8

V 3          Introduktion/säkerhet.
V 4         Påbörja sina arbeten/planering.
V 5         Materiallära TX och planering.
V 6         Dräkthistoria TX  och fortsättning av materiallära (naturfibrer).
V 7         Prov om naturfibrer + forts. med slöjdarbete.
V 8         Inlämning av dräkthistoria arbete + forts. med slöjdarbetet.
V 10-19  Arbete med slöjdarbetet + skriva utförliga dagböcker.
V 22        Arbeten och dagböckerna skall vara klara.
V 23        Utvärdering.

I åk 8 kommer bedömningen i slöjd ligga på hur eleven:

ü  Kan formge och framställa slöjdföremål i olika material utifrån instruktioner.
ü  Kan använda handverktyg, redskap och maskiner på ett säkert och i huvudsak fungerande sätt.
ü  Kan utifrån miljö och kvalitets aspekter, välja tillvägagångssätt och ge motiveringar till sina val.
ü  Kan utveckla idéer med hjälp av erbjudet inspirationsmaterial.
ü  Eleven kan pröva hur material och hantverkstekniken kan kombineras med hänsyn till föremålens form och funktion.
ü  Kan formulera och välja handlingsalternativ som leder framåt.
ü  Kan bedöma sin arbetsinsats med användning av slöjdspecifika begrepp och hur det har påverkat slöjdföremålets kvalitet och funktion.
ü  Kan tolka slöjdföremålets uttryck och för då resonemang om symboler, färg, form och material.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar